Ieder mens is verschillend en maakt een unieke ontwikkeling door. We proberen op de Roncallischool zo goed mogelijk aan te sluiten bij het individuele kind en bieden, waar nodig, kinderen extra ondersteuning om zich optimaal te kunnen ontwikkelen. Op de Roncallischool vinden we een passende ondersteuning voor het kind erg belangrijk. Deze kan op verschillende manieren geboden worden.
In de eerste plaats wordt ondersteuning geboden in de groep, door de eigen leerkracht. Op vaste momenten, wanneer andere leerlingen bijvoorbeeld zelfstandig een taak maken. We geven kinderen verlengde instructie (na de klassikale instructie extra herhaling/in oefening) of pre-teaching (voor-instructie zodat kinderen goed voorbereid de klassikale instructie kunnen volgen). Soms sluit het niveau van een kind meer aan op het niveau van een andere jaargroep. In een aantal gevallen krijgen kinderen dan instructie in die jaargroep, voor bijvoorbeeld rekenen.
Het kan voorkomen dat de extra ondersteuning in de groep onvoldoende effect heeft en er, natuurlijk in overleg met ouders, externe hulp wordt ingeschakeld. Hiervoor wordt het kind besproken in het 'ondersteuningsteam'. In dit team heeft een aantal externe deskundigen zitting. De samenstelling kan wisselen, maar bestaat meestal uit ouders, leerkracht, intern begeleider, schoolmaatschappelijk werk, verpleegkundige en orthopedagoge. De bespreking in het ondersteuningsteam is oplossingsgericht, d.w.z.; steeds zoekend naar nieuwe mogelijkheden om het kind zo goed mogelijk te kunnen begeleiden.
Meer informatie over de ondersteuning van kinderen op de Roncallischool kunt u vinden in ons ondersteuningsprofiel.